ایلیا ابوماضی و تأمل در مرگ و زندگی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده غریبه رحیمی
- استاد راهنما محسن پیشوایی علوی
- سال انتشار 1392
چکیده
مهم ترین مسئله ای که ذهن بشر را از زمان های دور تاکنون به خود مشغول ساخته، مسئله مرگ و زندگی است. ایلیا ابوماضی شاعرپر آوازه ی معاصر عربی از این مسئله غافل نبوده، و تلاش نموده که از زاویه دید خود در آن به تأمل بپردازد، و راز آن را بگشاید. او یکی از بنیان گذاران ادبیات مهجر به حساب می آید که با همفکرانش تحولی در ادبیات معاصر عربی به وجود آوردند و در این راه به موفقیت های بزرگی دست یافتند. ابوماضی از جمله کسانی ست که حامل پرچم تجدید در شعرعربی بود. تأمل و تأمل گرایی به عنوان تفکر عمیق یکی از ویژگی های ادب مهجری است و ابوماضی در میان شاعران مهجری به این گرایش شناخته شده و بیش از دیگران این مسئله و موضوعات مربوط به آن از جمله، تأمل در مرگ و زندگی را منعکس کرده است. او با قصایدش در اعماق انسان نفوذ و صورت های معنوی مختلفی را در عمق جان او می نشاند و در این راستا، تأمل در مرگ و زندگی قسمت زیادی از اشعار او را به خود اختصاص داده است. ابوماضی میان شعر و زندگی ارتباط برقرار نموده و با توصیه به بهره بردن از زیبائی های زندگی و بهتر زیستن، برای وصول به تعالی و سعادت دنیوی فرصت را غنیمت شمرده و راه صحیح تعامل با خود و سایر مظاهر زندگی از جمله انسان ها و موجودات را نشان می دهد. او در مورد مرگ نیز همچون فلاسفه به تأمل می پردازد و اگر چه آن را هدیه ای از جانب خداوند می داند، اما در آن دچار سرگردانی می شود و در نهایت راه گریزی از تسلیم شدن در برابر مرگ نمی یابد. درمورد جهان پس از مرگ و سرنوشت انسان تفکر و دیدگاه او با دیگران متفاوت است. این پایان نامه به روش کتابخانه ای به تحلیل تأملات ایلیا ابوماضی در دو مقوله مرگ و زندگی می پردازد و نشان می دهد که ابوماضی نگاهی خوشبینانه و سرشار از امید به زندگی دارد و می کوشد تا این دیدگاه را به مخاطبانش منتقل نماید. اگر چه، از دیدگاه او نگاه به زندگی، بدون مرگ باعث درک ناقص از پدیده حیات می شود. ابوماضی در مورد مرگ هم به این نتیجه می رسد که مرگ همه را فرا می گیرد، اما در مورد عالم پس از مرگ تأملاتش نتایج چندان واضحی در بر ندارد.
منابع مشابه
بینامتنیت قرآنی در شعر ایلیا ابوماضی
زندگی موضوعی اساسی و هدفمند پنداشتن آن از آموزههای ادیان الهی است. قرآن کریم توجه زیادی به مسألهی زندگیِ مطلوب و معنیدار بودن آن داشته و در آیات بسیاری زندگی انسان را امری غایتمند معرفی کرده است. قرآن زندگی این جهانی انسان را واقعیتی در خور تأمل و در ارتباط تنگاتنگ با آخرت پنداشته است. مکتب اسلام به عکس سایر مکاتب فکری، هدفهای مادّی و معنوی زندگی را توأمان و برای به کمال رساندن انسانها لحا...
متن کاملتحلیل معناشناختی حوزه ی معنایی «مرگ» در اشعار ایلیا ابوماضی
چکیده: ایلیا ابوماضی شاعر توانای لبنانی، یکی از برجسته ترین شعرای مهجر در اوایل قرن بیستم به شمار می آید، می توان بارزترین ویژگی های ادبیات مهجر را، تقلید، نوآوری و دوراندیشی در مسائل زندگی دانست، که شعر ابوماضی نیز بی بهره از این خصائص نبوده است. اما آنچه این پژوهش در پی آن است، جنبه های «مرگ اندیشی» شعر این شاعر بزرگ است. با بررسی دیوان ابوماضی در می یابیم، که شعرش سرشار از نکات و اشارات مر...
15 صفحه اولجلوه¬های نهلیسم دراشعار ایلیا ابوماضی
نیهیلیسم یا نیست¬انگاری که همواره یکی از دغدغه¬های فکری انسان بوده است، منشأ تاریخی داشته وریشه در فجایع، مصیبت¬ها، ناکامی¬ها و شکست¬های انسان در برابر حیات دارد. نیهیلیسم وضعیت روان شناختی و معرفت شناختی انسان را نشان می¬دهد که در آن معنای زندگی و هستی از دست می¬رود و شرایطی اضطراب¬آفرین و یأس آور بر انسان حاکم می¬شود. یکی از جنبه ¬های نیهیلیسم تفکر در مسائل هستی است که اندیشه ی ¬بسیاری از شا...
متن کاملجلوه¬های نهلیسم دراشعار ایلیا ابوماضی
نیهیلیسم یا نیست¬انگاری که همواره یکی از دغدغه¬های فکری انسان بوده است، منشأ تاریخی داشته وریشه در فجایع، مصیبت¬ها، ناکامی¬ها و شکست¬های انسان در برابر حیات دارد. نیهیلیسم وضعیت روان شناختی و معرفت شناختی انسان را نشان می¬دهد که در آن معنای زندگی و هستی از دست می¬رود و شرایطی اضطراب¬آفرین و یأس آور بر انسان حاکم می¬شود. یکی از جنبه ¬های نیهیلیسم تفکر در مسائل هستی است که اندیشه ی ¬بسیاری از شا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023